Svendborg Museum gør butiksrum til museumsrum

Historie på stedet

Svendborg Museum har modtaget 1,15 million kroner til at gøre butiksrum til museumsrum

Den 12. marts flytter Svendborg Museum ind i gågadens butiksliv med to pop-up-udstillinger. I ”Vild med Vin”, Korsgade 7, åbner en udstilling om afholdsbevægelsen og den fattige mands snaps, og i ”Baunbæk & Lyn”, Møllergade 40, handler det om tobaksrygningen og dens genstande.

Udstillingerne vises i tre-fire uger, hvorefter de tages ned, og to nye popper op på nye lokaliteter nogle dage senere. De to udstillinger er de første eksempler på det, der snart bliver en længere række af mini-udstillinger.

Idéen bag projektet ”Historie på stedet” er simpel. Via specialdesignede montrer vil Svendborg Museum udstille autentiske museumsgenstande i den lokale skobutik, kirke eller på tankstationen – og flytte museet ud midt i hverdagen. ”Historie på stedet” kommer i tre sæsoner med i alt 16 mini-udstillinger fordelt på forår/efterår 2024 og foråret 2025.

”Vi håber, at udstillingerne i byen tiltrækker folk, der ellers ikke går på museum og at de kan give stof til nogle gode samtaler, erindringer og eftertanke. For hvordan har vi det med druk og afholdenhed i dag – og hvornår så du sidst en bordlighter eller en cigarkasse?”, fortæller kulturformidler Anita Lillevang, der sammen med afdelingsleder, ph.d. Nils Valdersdorf Jensen fra Svendborg Museum, står bag projektet.

Svendborg Museum har arbejdet som museum uden vægge i snart et årti. Det er vores erfaring, at det at flytte museet ind midt i hverdagen øger synligheden og samtidig får nye brugergrupper til at bruge museet: ”Kulturarven bliver demokratiseret, når butiksrum bliver til museumsrum. De erfaringer vil vi gerne skalere op i dette projekt, hvor vi samtidig indhenter ny viden om netop det at formidle i det offentlige rum”, fortæller Nils Valdersdorf Jensen.

Projektet har modtaget en halv million kroner i støtte fra både Augustinus Fonden og Louis-Hansen Fonden samt 150.000 kroner fra Halbergs Familiefond.

Kontakt afdelingsleder Nils Valdersdorf Jensen på telefon 24781674