Hvordan vi arbejder og hvorfor?

Svendborg Museum har ikke et fast udstillingssted, men arbejder som museum uden vægge

Kulturarv i byrummet

I mangel af udstillingsfaciliteter har vi gentænkt vores måde at være museum på. Vi formidler kulturarven på mange forskellige måder.

Det sker på guidede ture, via skilte rundt i byen, gennem bøger, audioguides og skiftende udstillinger forskellige steder i kommunen. Via vores mobile museum, Den Sorte Boks, har vi givet kulturarven stor gennemslagskraft overalt i kommunen – lige der, hvor historien skete.

Et sted til den store historie

Vi er en del af byens liv på en helt anden måde end mange andre museer, fordi vi har erkendt, at historien skal ind i hverdagen, hvis dem, der normalt ikke går på museum, skal i kontakt med kulturarven. Samtidig kommer vi ud i hele kommunen, og opholder os ikke kun i en centerby.

Kulturarven er overalt, så det bør vi også være. Sammenlignet med for 10 år siden har vi fordoblet antallet af besøgende og antallet af medlemmer i museumsforeningen ved at gøre al vores formidling outreach-orienteret.

Det har vakt stor anerkendelse og genklang, men vi mangler et sted, hvor vi kan fortælle den store historie. Vi arbejder derfor på at skabe et nyt Svendborg Museum, hvor vi kan fortælle historien fra kongerne i Gudme til A.P. Møller.