Troens genstande

Historie på stedet

Med projektet ”Historie på stedet” gør Svendborg Museum butiksrum til museumsrum og udstiller autentiske museumsgenstande i den lokale skobutik, kirke eller på tankstationen. På den måde flytter museet ud midt i hverdagen.

Fra 25. oktober kan du opleve efterårets sidste pop-up udstillinger.

Udstillingen “Troens genstande” vises i våbenhuset i Sct. Nicolai Kirke, mens du kan opleve udstillingen “Lægekunst mellem tro og viden” hos Sundhedshuset i Hulgade.

Begge udstillinger kan opleves, når stederne holder åbent. Der er gratis adgang.

25. oktober – 20. november

Der er åbent dagligt kl. 9-16 og i forbindelse med kirkelige handlinger.

Gratis adgang

I våbenhuset i Sct. Nicolai Kirke, Gerritsgade 5, 5700 Svendborg

Troens genstande

Til alle tider har religiøse samfund benyttet sig af særlige genstande og symboler til at skabe identitet, fordybelse og fællesskab.

I denne pop-up udstilling viser Svendborg Museum eksempler på både arkæologiske og mere nutidige genstande med tilknytning til den kristne tro.

Tak til Sct. Nicolai Kirke for at give plads til udstillingen.

Øverst ses et foto af et pilgrimsmærke, der stammer fra Cangerbury i England. Det er fundet ved en udgravning ved netop Sct. Nicolai Kirke. I middelalderen kunne en pilgrimsrejse betyde kortere tid i skærsilden, og pilgrimsmærket var beviset på, at man havde været på en sådan rejse. Det blev båret på tøjet og kom med i graven.

I 1977 blev Vor Frue Kirkes kirkeskib, korvetten DAGMAR båret i procession tilbage til kirken efter det var blevet sat i stand. Kirkeskibet er bygget af skibsfører Frederik Alemstad, Troense, i 1951, og skænket af ham til kirken.

Kirkeskibene har flere symbolske betydninger, først og fremmest at symbolisere menigheden, der med Kristus ved roret sejler sikkert gennem livets stormfulde hav. Foto: Ole Berner, Svendborg Byhistoriske Arkiv.

Historie på Stedet

Svendborg Museum har arbejdet som museum uden vægge i snart et årti. Det er museets erfaring, at det at flytte museet ind midt i hverdagen øger synligheden og samtidig får nye brugergrupper til at bruge museet.

”Historie på stedet” kommer i tre sæsoner med i alt 16 mini-udstillinger fordelt på forår/efterår 2024 og foråret 2025.

”Vi håber, at udstillingerne i byen tiltrækker folk, der ellers ikke går på museum og at de kan give stof til nogle gode samtaler, erindringer og eftertanke”, siger kulturformidler Anita Lillevang, der sammen med afdelingsleder, ph.d. Nils Valdersdorf Jensen fra Svendborg Museum, står bag projektet.

“Historie på stedet” har modtaget en halv million kroner i støtte fra både Augustinus Fonden og Louis-Hansen Fonden samt 150.000 kroner fra Halbergs Familiefond.