Film og fortællinger under SVEND Filmdage

Se “Fedrelandet” og få fortællinger på Skiftekærgård

Kom og være med til en uforglemmelig eftermiddag søndag den 25. august kl. 15.00-17.30 på det familieejede økologiske landbrug, Skiftekærgård, på Tåsinge, hvor vi kombinerer naturskønne omgivelser med en fascinerende filmoplevelse.

Søndagens program starter med fortællinger om “Livet i Øhavet” ved afdelingsleder Nils Valdersdorf Jensen fra Svendborg Museum. Nils giver os et indblik i det unikke liv og de spændende historier i de sydfynske øhavsområder. Dermed er scenen sat til eftermiddagens film “Fedrelandet,” en film, der med Norges svimlende smukke bjerglandskaber som baggrund, tager os med på en eksistentiel rejse.

Eftermiddagen præsenteres i samarbejde med Kulinarisk Sydfyn, Svendborg Museum og Skiftekærgård.

Eftermiddagens program:

Kl. 15:00-15:45: Fortællinger om “Livet i Øhavet” ved Nils Valdersdorf Jensen fra Svendborg Museum. Det foregår for enden af Tørvevej.

Kl.15:45-16:00: Vi går tilbage til Skiftekærgård

Kl: 16:00-17:30: Filmvisning: “Fedrelandet” (2023)

Om “Fedrelandet”:
Med Norges svimlende smukke bjerglandskaber som baggrund skaber instruktøren Margreth Olin en eksistentiel rejse med sine aldrende forældre som den menneskelige målestok i de umådelige vidder. Her har slægten altid levet – side om side med naturen, også når jordens urkræfter har vist sig fra sine mest nådesløse sider. Forældrenes kærlighed vidner med stilfærdig ro om, hvordan ydre omgivelser giver resonans i de indre rum. Men selv ikke det mest klippefaste fjeld er uforanderligt.

Filmen er et cinematisk værk om livet, døden, naturen og om simpelthen at være til stede i verden. Den var Norges bud på en Oscar-kandidat i 2024.

Søndag den 25. august kl. 15.00-17.30

Hvor: Skiftekærgård, Søren Lolksvej 2, Tåsinge

Pris: Gratis. Tilmelding ikke nødvendig.

Det praktiske: Du kan komme til Skiftekærgård i bil, på cykel, i båd eller kajak – uanset hvordan vil turen til Skiftekærgård være en smuk oplevelse.

Medbring gerne tæpper eller klapstole til filmvisningen.

Ved dårligt vejr rykker arrangementet ind i Skiftekærgårds store lade.

Spisning på Skiftekærgård

Søndag den 25. august kl. 10.00-14.45 kan du også få en rundvisning på Skiftekærgård. Her får du et indblik i livet på et moderne, bæredygtigt landbrug. Efter rundvisningen kan du nyde en lækker frokost, tilberedt af Kulinarisk Sydfyn og deltagende restauratører, i gårdens idylliske omgivelser.

Herefter vises filmen “Bastarden”, som skildrer kampen for at opdyrke jorden på den jyske hede i 1700-tallet.

Billet til frokosten koster 200 kr. og skal købes på forhånd.