Der arbejdes koncentreret på stilladset foran Anne Hvides Gård. Den sorte maling placeres præcis, så den ikke efterlader spor på de gule tavl mellem bindingsværket. Svendborg Museums Tekniske Afdeling og et hold af frivillige har de sidste måneder ydet en kæmpe arbejdsindsats på Anne Hvide Gård. Bygningen er opført i 1560 og er i dag fredet. Ja, faktisk har alle mand og tre kvinder været i gang siden efteråret 2021. I de kolde måneder var bygningens 1. sal indrettet til malerværksted. Alle 76 vinduer blev taget ud, malet med linoliemaling på ydersiden og derefter sat retur. Bagefter blev alle vinduer malet på indersiden.

Vedligeholdelse af gamle bygninger er en vigtig opgave. Museet har haft en ekstern murer til at kalke de tre skorstene, så de nu står skarpt i hvidt. Samtidig fik han skiftet 20 tag- og rygningssten. Restaurering er også en bekostelig affære, som samtidig kræver kendskab til gammelt håndværk. Heldigvis har Svendborg Museum en stor gruppe af frivillige, som gerne lægger mange timer på museet sammen med museets Tekniske Afdeling. Både frivillige og medarbejderne besidder stor viden og erfaring med gamle bygninger.

Anne Hvides Gård gøres klar til sommeren
Anne Hvides Gård gøres klar til sommeren
Anne Hvides Gård gøres klar til sommeren

Fra april og til nu har de været i gang med den udvendige spækning og kalkning af tavl og opstolpning, dvs. tjæring, af bindingsværket. Første opgave var kalkning af alle tavl. Heldigvis har der været en del gråvejrsdage. Det er ikke muligt at kalke i solskin eller ved den mindste smule regn. Det tager tid, når bygningen skal have ikke én men hele fire gange kalk. Først to gange med den helt rigtige gule farve. Derefter er overfladen efterbehandlet med kalkvand, som har lagret i ti år. Det sikrer, at den gule bygningsfarve står tydeligere. Men lige så vigtigt betyder det, at facaden er modstandsdygtig overfor vind og vejr.

Herefter gik de i gang med kalfatring af al træværket. Med andre ord så har de banket opflosset hamp behandlet med lys trætjære ind i revner og sprækker i og ved plankerne. Det kræver et specialfremstillet værktøj og et erfarent håndelag, så træværket ikke går i stykker. Bagefter er der fuget med tjærefuge, og bindingsværket har fået en gang hjemmeblandet linoliemaling.

Arbejdet er bestemt ikke for sarte sjæle med hang til højdeskræk! Samtidig kræver det en sikker hånd for at opnå en knivskarp adskillelse mellem det sorte bindingsværk og de gule tavl. Det er i den grad lykkedes. Under kyndig ledelse af museets forvalter Bjarne Aaby og med mere end 200 times arbejde står Svendborgs ældste private hus smukkere end før og klar til midtbyens mange sommergæster. En del kaffe, kage og masser af godt humør har også bidraget til det flotte resultat. Kæmpe tak til hele holdet for indsatsen.